Πείραμα αποδεικνύει τα οφέλη της Μεσογειακής διατροφής

Μεσογειακή διατροφή είναι γνωστή σε όλο τον κόσμο για τα οφέλη που προσφέρει στην υγεία. Βασιζόμενη περισσότερο σε λαχανικά και ψάρια και όχι τόσο σε κόκκινο κρέας και γαλακτοκομικά, φαίνεται πως μειώνει τις καρδιακές ασθένειες, τον καρκίνο, το διαβήτη, την άνοια κλπ. Αλλά γιατί;

Παρά τις αποδείξεις για τα οφέλη της, δεν είναι ξεκάθαρο πώς αυτός ακριβώς ο συνδυασμός τροφών επιμηκύνει τη ζωή μας σε κυτταρικό επίπεδο. Τώρα, μία νέα μελέτη από το Stanford University έρχεται να αποκαλύψει για πρώτη φορά τις κυτταρικές επιπτώσεις της Μεσογειακής διατροφής.

Στο πείραμα χρησιμοποιήθηκαν νηματώδεις σκώληκες και τα αποτελέσματα έδειξαν πως ένα από τα “καλά” λιπαρά, επηρεάζει τη διάρκεια ζωής τους. Η σύνδεση αυτή παίζει καίριο ρόλο στο να πάρουμε νέες πληροφορίες για τις επιπτώσεις διαφόρων λιπαρών στην υγεία και το ρόλο που παίζει η διατροφή στη μακροζωία.

Τα λιπαρά γενικώς θεωρούνται βλαβερά για την υγεία. Αλλά κάποιες μελέτες έχουν δείξει πως κάποιοι συγκεκριμένοι τύποι λιπαρών μπορούν να είναι ευεργετικοί. – Anne Brunet, γενετίστρια Stanford University

Η Μεσογειακή διατροφή είναι πλούσια σε αυτά τα λιπαρά, τα οποία είναι γνωστά ως μονοακόρεστα λιπαρά οξεά και βρίσκονται σε τροφές όπως οι ξηροί καρποί, τα ψάρια και το ελαιόλαδο. Η νέα μελέτη βρήκε πως ένα από αυτά τα λιπαρά, το ελαϊκό οξύ, προστάτεψε τις μεμβράνες των κυττάρων των νηματωδών από την οξείδωση των λιπιδίων και αύξησε την ποσότητα δύο βασικών κυτταρικών συστατικών ή οργανιδίων όπως είναι γνωστά.

Τα νηματώδη τα οποία τράφηκαν με ελαϊκό οξύ, έζησαν για 35% μεγαλύτερο διάστημα από νηματώδη με πιο τυπική διατροφή. Μάλιστα ένα οργανίδιο ονόματι σταγονίδιο λίπους, χρησιμοποιήθηκε από τους ερευνητές για να προβλεφθεί με εντυπωσιακή ακρίβεια πόσες μέρες θα ζήσει το νηματώδες.

Ο αριθμός των σταγονιδίων λίπους στους σκώληκες μάς είπε με ακρίβεια τη διάρκεια ζωής τους. Οι σκώληκες με μεγαλύτερο αριθμό σταγονιδίων λίπους έζησαν περισσότερο από αυτούς με μικρότερο αριθμό. – Katharina Papsdorf, βιοχημικός Stanford University

 

Δύο ομάδες σκωλήκων είχαν διατροφές πλούσιες σε ελαϊκό και ελαϊδικό οξύ. Αν και οι ονομασίες ακούγονται όμοιες και ακόμα και οι μοριακές δομές τους είναι παρόμοιες, έχουν εκ διαμέτρου αντίθετες επιπτώσεις στην υγεία. Τα ελαϊδικά οξέα θεωρούνται “κακά” λιπαρά καθώς βρίσκονται σε μαργαρίνη και τηγανητές τροφές. Οι σκώληκες που τράφηκαν με ελαϊκό οξύ αύξησαν τον αριθμό των σταγονιδίων λίπους ενώ αυτοί που τράφηκαν με ελαϊδικό οξύ όχι. Μάλιστα, το ελαϊκό οξύ προστάτευσε από την οξείδωση τις μεμβράνες των κυττάρων, ενώ το ελαϊδικό την επιτάχυνε.

Η οξείδωση της μεμβράνης είναι κακά νέα για έναν οργανισμό. Οι κυτταρικές μεμβράνες αποκτούν διαρροές, κάτι που προκαλεί μία χιονοστιβάδα δυσμενών βιολογικών επιπτώσεων.

Επιπλέον, τα κύτταρα του πεπτικού συστήματος πέρα από αύξηση των σταγονιδίων λίπους είδαν και αύξηση των οργανιδίων που ονομάζονται υπεροξειδιοσώματα και περιέχουν ένζυμα που εμπλέκονται στην οξείδωση και στο μεταβολισμό. Και τα δύο οργανίδια βρίσκονται σε αφθονία σε νεότερα σε ηλικία ζώα και μειώνονται με το γήρας.

 

Τα εντυπωσιακά αποτελέσματα της έρευνας έκαναν τους επιστήμονες να καλέσουν για περισσότερες μελέτες, για να καταλάβουμε καλύτερα τι σημαίνουν αυτά τα αποτελέσματα για τον άνθρωπο.

Για χρόνια, μας ενδιέφερε πολύ να μάθουμε πώς η διατροφή επηρεάζει τη διάρκεια ζωής. Θα είναι συναρπαστικό να δούμε μία παρόμοια σχέση μεταξύ σταγονιδίων λίπους και μακροζωίας σε θηλαστικά και ανθρώπους. Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν πως μπορεί να υπάρξει μία στρατηγική βασισμένη στα λιπαρά για να βελτιώσουμε την ανθρώπινη υγεία και τη μακροζωία.

Προηγούμενο άρθροΝέα Υόρκη: Δείτε το θρυλικό κτήριο Flatiron σε σχήμα τριγώνου
Επόμενο άρθροΈτσι μπορείς να κάνεις αληθινές σχέσεις