Πώς το φως επηρεάζει τη διάθεση, την παραγωγικότητα και τον ύπνο μας;

Πώς θα φτιάξεις τη διάθεση και τη ζωή σου με τον πιο απλό τρόπο.

Γιατί αισθανόμαστε καλά όταν κοιτάμε τον γαλάζιο ουρανό; Η απάντηση βρίσκεται στους υποδοχείς φωτός, τα κέντρα διάθεσης στον εγκέφαλο και τις ουσίες που παράγει το σώμα μας στο δέρμα.

Η ύπαρξη αρκετού φωτός κατά τη διάρκεια της ημέρας -ιδιαίτερα του ουράνιου μπλε και ιώδους φωτός– προάγει την παραγωγικότητα, τη συγκέντρωση, την εγρήγορση, την υγεία των ματιών και τη διάθεση. Το ευχάριστο, ενεργοποιητικό ουράνιο-μπλε φως είναι επιθυμητό κατά τη διάρκεια της ημέρας για να υποστηρίξει το «ενεργοποιημένο» μέρος του κιρκάδιου κύκλου μας. Το βράδυ είναι η στιγμή που θέλουμε να απομακρυνθούμε από αυτό, προκειμένου να περάσουμε στο κομμάτι «ανάπαυσης» του κύκλου.

Το φως από τα κανονικά φωτιστικά και τις οθόνες στα γραφεία και τα σπίτια μας δεν αλλάζει κατά τη διάρκεια της ημέρας, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να είμαστε εκτεθειμένοι σε φωτισμό που δεν είναι ιδανικός για την παραγωγικότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας και δεν είναι ιδανικός για να μας βοηθήσει να κοιμηθούμε τη νύχτα.

Διάθεση

Όλοι έχουμε ακούσει ότι το φως δημιουργεί εικόνες, αλλά ίσως δεν γνωρίζαμε πως έχει και άλλες ιδιότητεςπου δεν έχουν καμία σχέση με την όραση. Το ημερήσιο φυσικό φως εκπέμπει μήκη κύματος φωτός σχεδιασμένα να εισέρχονται στα μάτια, να ενεργοποιούν τους υποδοχείς τους και να επηρεάζουν άμεσα ένα κέντρο ρύθμισης της διάθεσης στον εγκέφαλο.

Φαίνεται ακόμη πιο απίθανο, το ουράνιο-μπλε φως ενεργοποιεί επίσης υποδοχείς στο δέρμα που παράγουν β-ενδορφίνη, ένα οπιοειδές που μειώνει τον πόνο και συνδέεται με την ευχαρίστηση. Παράγοντας β-ενδορφίνη, η τακτική έκθεση στο ηλιακό φως θα μπορούσε να μας κάνει να αναπτύξουμε ανοχή σε αυτή και να γίνουμε ουσιαστικά «εξαρτημένοι». Αν έχεις ποτέ θελήσει πολύ ένα σολάριουμ ή διακοπές σε κάποια παραλία, τώρα ίσως μπορείς να εξηγήσεις το γιατί. Ακόμη, προκλινικές έρευνες υποστηρίζουν τη θεωρία ότι οι άνθρωποι μπορεί να εθίζονται στο ηλιακό φως επειδή τους κάνει να αισθάνονται λιγότερο πόνο.

Συγκέντρωση

Υπάρχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα παραγωγικότητας από τα μήκη κύματος που εκπέμπει το φως της ημέρας. Το φως μας βοηθά στην εγρήγορση, τη συγκέντρωση και την απόδοση. Σε πανεπιστημιακές μελέτες έχει αποδειχθεί ότι οι φοιτητές μπορούσαν να συγκεντρωθούν καλύτερα και ο εγκέφαλός τους επεξεργαζόταν τις πληροφορίες πιο γρήγορα όταν εκτίθεντο σε φως.

Ύπνος

Από την άλλη πλευρά, η μετάβαση από τη δραστηριότητα στην ξεκούραση συμβαίνει φυσικά όταν δύει ο ήλιος. Η μείωση της έκθεσης στο μπλε φως το βράδυ μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα του ύπνου μας με οφέλη για τη διάθεση, την παραγωγικότητα, την ανοσία και πολλές άλλες πτυχές της υγείας. Για παράδειγμα, υποστηρίζουν έναν υγιή κιρκάδιο ρυθμό με παραγωγικότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας και καλύτερο ύπνο τη νύχτα.

Προηγούμενο άρθροΒασίλης Καρράς: Επέστρεψε με νέο τραγούδι μετά το πρόβλημα υγείας του
Επόμενο άρθροΒρίσκετε αποκρουστικό τον εαυτό σας; Η διαταραχή που σας καταδυναστεύει!